Massasje for hele laget

Å være i aktivitet er både sunt og bra for folkehelsen. Det styrker kroppen og gir god mental helse. Likevel kan også trening føre til slitasjeskader på kroppen. For et idrettslag er dette viktig å være oppmerksom på.

Skadeforebyggende tiltak

Det er mye som står på spill når det er en på laget som får skade. Enda verre er det dersom dette skjer med mange samtidig. Som lag bør man derfor gå sammen om problematikken. Skader kan nemlig unngås dersom skadeforebyggende tiltak gjøres med jevne mellomrom. Det kan dreie seg om alt fra riktig uttøying etter trening, til kunnskap om hvilken type trening som skader mest.

Ungdom i vekst er også i en risikosone for slitasjeskader. I verste fall kan overbelastningen føre til tretthetsbrudd.

Følges opp av naprapat eller fysioterapeut

Flere idrettslag har inngått avtaler med helsesentre som tilbyr både naprapater og fysioterapeuter. Dette er fagfolk som har spisskompetanse på muskler og ledd. Ved å følge opp unge mennesker i vekst, kan skader unngås. Dersom skaden likevel forekommer, kan fagfolk hjelpe idrettsutøveren ved å lage et treningsprogram som kan tilpasses utøverens helse.

Naprapatlandslaget er et eksempel på et senter som tilbyr massasje og annen type behandling av idrettsutøvere. Klikk her for mer informasjon dersom dette passer ditt lag.